ZAMANI AKAN MENJALANI PEMB3DAHAN KERANA BADAN MAKIN MEMB3NGKOK . – “SAYA T4KUT , PELUANG UNTUK S3MBUH SANGAT KECIL “


Peny4nyi terkenal Zamani meng4kui terasa dan bers3dih melihat ke4daan fizikalnya yang semakin membongk0k setelah disahkan menghid4p peny4kit scoliosis.

Menurut Zamani, baru dia meny3dari keadaan badannya yang membongk0k daripada video peminat yang tul4r di laman sosi4l.

“Saya tak mar4h bila orang kongsi vid3o tersebut cuma agak ter4sa bila orang tunjuk ke4daan kita. Tapi bila saya tengok balik vid3o tu, barulah saya nampak ke4daan sebenarnya saya dan nampak t3ruk daripada sisi tepi.

“Sebelum ni tengok cermin, nampak depan je tapi bila tengok ke4daan sebenar dari tepi, saya s3dih sebenarnya,” katanya lagi.

Menceritakan keadaan kesihatannya yang terkininya kepada Gempak, Zamani meng4kui tulang belakangnya semakin t3ruk dan s4kit jika ia terus dibi4rkan.

“Sebenarnya ke4daan kesihatan saya semakin t3ruk sebab saya dah tak boleh nak berdiri t3gak. Sekarang saya kena buat pemb3dahan masukkan besi untuk menyok0ng tulang belakang.

“Saya agak ris4u sebab perut belah kanan ni makin lama makin takde d4ging. Dia dah kosong dan saya t4kut. Sekarang memang sangat s4kit sebab dia dah cucuk rusvk.

“Saya nak jalan pun sus4h, nak bekerja. Buat masa sekarang saya makan ubat tahan s4kit sebab belum ada ubat yang dikh4skan untuk scoliosis.”

Oleh sebab itu, vokalis kumpulan Slam yang berusia 51 tahun itu akan menjalani pemb3dahan bagi mengubati peny4kit Scoliosis yang dihid4pinya.

Malah, Zamani melu4hkan dia berasa ris4u dan t4kut untuk melakukan pembed4han tersebut kerana peluang untuk s3mbuh adalah sangat kecil.

“Peluang untuk s3mbuh tu sangat kecil sebab t4kut hasilnya makin t3ruk, saya kena duduk atas kerusi roda.

“Tapi saya tiada pilihan lain dah, saya ingat bila guna cara perub4tan tradision4l boleh s3mbuh tapi sekarang tiada perub4han dan makin t3ruk,” ujar Zamani kepada ditemui.

Zamani dit3mui pada program MeleTOP yang bersiaran secara langsung di Astro, Bukit Jalil malam tadi.

Mula meny3dari peny4kit tersebut pada tahun 2015, Zamani memaklumkan scoliosis yang berada dalam badannya itu rupanya sudah berusia 20 tahun.

“Kini saya dan dokt0r masih di peringkat perbinc4ngan kerana pembed4han ni melihatkan banyak pihak seperti isteri saya, keluarga dan juga peminat.

“Saya pun t4kut sebenarnya, saya sedang fight dengan karier saya dan saya perlukan banyak sok0ngan daripada orang disekeliling untuk beri saya semangat. Ini pun antara hidup dan m4ti,” jelasnya.

Dalam pada itu juga, Zamani mem4klumkan dia mempunyai w4ng simpanan untuk membi4yai kos pembed4han.

Namun jika kos pemb3dahan yang diperlukan melebihi simpanannya, Zamani bers3dia untuk mel4kukan konsert bagi mengutip d4na.

“Dari segi kew4ngan, simpanan saya ada sikit dan andai kata tak mencukupi, saya dan pih4k pengurusan ada bercad4ng untuk buat konsert atau showcase untuk dapatkan d4na.

“Buat masa sekarang saya ada komitmen beberapa persembahan tapi ke4daan saya memang peminat dah tahu dan saya akan cuba buat yang terbaik,” tambahnya.

Sangat mengh4rapkan doa dan sokongan daripada orang di sekeliling, Zamani meng4mbil kesempatan untuk menguc4pkan terima kasih di atas kata-kata p0sitif yang diterima.

“Saya nak berterima kasih pada semua peminat yang mendoakan kesih4tan saya. Apa pun yang terjadi lepas pemb3dahan nanti, saya h4rap orang boleh terima dan doakan saya.

“Isteri banyak jaga saya, saya bersyukur pada Allah dikurni4kan isteri yang baik. Daripada masa saya sihat dan sampai sekarang, dia tak henti menj4ga saya dengan elok,

dia faham saya dan saya t4kut bila jadi apa-apa nanti, saya dah sedi4kan segalanya untuk dia,” ujarnya di akhlr perbualan.

Sumber : https://gempak.com/