ALLAHUAKHBAR , INILAH KEMULIAAN KASUT RASULULLAH S.A.W


P4ra Ulama m3nukilkan dalam beberapa buah kit4b berkenaan sepatu atau sandal rosulullaah Saw. Apa heb4tnya sandal rosulullaah ini ?..

Sehingga tertulis dalam beberapa kit4b ?.. Dimana istimewanya sandal ini ?.. Ketika Anas ditanya tent4ng sandal beli4u, “Bagaimanakah sandal rosulullaah Saw itu ?”..

Anas RA menj4wab : “kedua belahnya mempunyai tali qibal (tali sendal yang bersatu pada bagian mukanya dan terj3pit diantara dua jari kaki). Kedudukan rosulullaah Saw begitu tinggi,

sehingga apapun yg berkenaan dengannya memiliki deraj4t khusus disisi Allah SWT.

Dinukilkan daripada Al Qur’an :

Nabi Musa Kalamullah s3ring kali bermun3jat di bukit Tursina. Nabi Musa diberi mukjizat berbicara secara l4ngsung dengan Allah. Namun ketika nabi Musa sebelum masuk ke tempat kholwah, mengh4dap Allah dibukit Tursina,

maka saat itu dip3rintahkan kepada nabi Musa : “Lepas kedua sandalmu wahai Musa, kau berada di l3mbah yg suci” (Q.S Thohaa 12)

Berb3da dengan sandalnya rosulullaah Saw, Sandal yg tervkir gambarnya seperti dibawah ini, pernah naik ke atas, ke Sidratul Muntaha. Ketika rosulullaah akan membuka send4lnya,

maka malaikat Jibril melar4ngnya. Ini menjadi Dalil, bahwasanya segala yg berk4itan dengan rosulullah itu Mulia dan tid4k Hin4 sama sekali.

Maka berkata p4ra Penyair dalam Syairnya : “Manakah yang lebih Mulia, apakah Jibril AS atau Sandal Rosulullah SAW ?” Jibril AS tid4k bisa naik ke Hadratullah,

tapi sendalnya rosulullah n4ik ke Hadratullah. Jibril tentu lebih Mulia daripada sendal, sendal hanya terbu4t dari kulit kambing. Tapi karena sendal itu terik4t dengan kaki rosulullah maka sendal itu jadi Mulia.

Allah tidak perint4hkan semua yg bersama Rosulullah untuk berpis4h, bahkan sendalnya pun tidak diperint4hkan untuk dibuka. Ini m3nunjukkan,

lebih lagi h4tinya yg terik4t Cinta pada nabi Muhammad Saw. Diriw4yatkan dalam Sohih Bukhori, rosulullaah berjumpa dengan Allah. Dan Allah berfirman :

“SAAT ITU SANGAT DEKAT DIA DENGAN ALLAH SWT” (Q.S An-Najm 8-9)

Kalau sandal nabi saja jadi mulia karena terik4t dengan kunjung4n nabi Muhammad, apalagi dengan h4ti k4um orang yg beriman yg senantiasa merindu dan Mencintai nabi Muhammad Saw ðŸ˜­❤️

Isu Khilaf

1. Barang peningg4lan Nabi

Kita tidak men4fikan, bahkan kita sangat meng4kui bahawa barang-barang penlnggalan Nabi Muhammad s.a.w mempunyai kemuliaan dan keberk4tannya.

Hal ini term4suklah seperti capal nabi, baju besi yang dipakai baginda semasa p3rang, jubah nabi, helai4n rambut dan janggut nabi, p3dang yang dih4yun baginda dan pelbagai peningg4lan yang lain.

Dalam sahih bukhari terdapat pelbagai riw4yat yang mengat4kan bahawa para sahabat bertab4rruk dengan baginda Nabi s.a.w seperti:

Para sahabat berebut-rebut men4dah air wuduk yang j4tuh dari anggot4 tubuh Rasulullah ï·º, untuk mendapat keberk4tan baginda.

Rasulullah ï·º sendiri apabila m3ncukur rambutnya ketika Haji Wada’, baginda memberi rambut itu pada seor4ng sahabat, dan baginda m3nerintahk4nnya agar diagih-agihkan kepada sahabat lain.

Anas bin Malik menyimpan peluh Nabi ï·º di dalam botol minyak wangi dan menyimpan rambut baginda. Beli4u meminta untuk ditan4mkan bersama p3luh dan rambut baginda ketika m4tinya.

Tetapi harus diingat, yang dibolehkan adalah bar4ng yang tul3n sahaja yang s4bit dan terbukti benda itu datang dari Nabi Muhammad s.a.w. Namun,

para ulama telah sepakat meny3but pada zaman ini barang peningg4lan baginda adalah suk4r untuk dibuktikan kes4hihannya. Selain itu,

yang dibolehkan juga adalah bar4ng fizikal itu sendiri, bukannya lukisan, lakaran, gambaran, ukiran atau apa-apa sahaja b3ntuk yang lain.

Mas4lah yang berlaku pada hari ini, sesetengah individu mend4kwa barangan yang mereka letakkan di muzium dan pameran artifak adalah barangan asli milik nabi. Bagaimana untuk kita mem4stikan benda itu kepunyaan Nabi? Jawapannya ti4da cara.

Peningg4lan artifak bukanlah seperti ilmu h4dis yang mana disiplln ilmunya telah disusun oleh ribuan ulama selama ribuan tahun. Oleh itu mudah untuk kita ket4hui yang mana hadis sahih,

dan yang mana h4dis p4lsu. Tetapi berlainan dengan barang p3ninggal4n nabi, sangat suk4r untuk kita buktikan kes4hihannya.

Kebanyakan yang ada pada hari ini hany4lah replika. Walau bagaimanapun, penulis tidak men4fikan wujudnya barang asli kepunyaan nabi yang masih dijaga r4pi hingga sekarang.

Namun sekiranya ada, penulis pasti b3nda itu tidak akan senang-senang dibawa ke merata-rata tempat sebagai pam3ran seperti yang berl4ku pada hari ini.

2. Capal Nabi

Telah dijelaskan di atas, hukvm bert4barruk dengan capal nabi yang sebenar adalah dibolehkan. Akan tetapi, yang menjadi issu sek4rang adalah log0nya.

Bukan fizikal capal tersebut. Pertama sekali penulis ingin menlmbulkan satu persoalan, adakah benar nabi memakai capal seperti d3sign logo terb4bit? Mana kita tahu?

Perkara ini adalah khil4f. Mereka yang memben4rkan logo tersebut mestilah membuktikannya. Terdapat beberapa ulama yang cuba mel4kar bentuk capal nabi berdasarkan h4dis-h4dis tentang capal baginda.

Seperti Syaikh Yusuf bin Ismail an-Nabhani dalam kit4bnya “Jawahirul Bihar”, Maulana Asyraf Ali Thanwi dalam “Zadus Sa`id” dan Imam Ibnu ‘Asakir dalam kit4bnya “Timtsalu Na’l an-Nabiy” dan pelbagai lagi.

Namun harus diket4hui, Nabi tidak mem4kai capal itu sahaja dalam hay4t beli4u, baginda juga mem4kai khuf (kasut kulit) dan kasut pergi berp3rang.

Hukvm

Penulis ingin memetik jawapan daripada Mufti Negeri Perlis, Dr. Asri Zainal Abidin, bersama petikan berikut: “.. Para ulama semasa telah membuat,

kaiji4n dan ment4rjihkan bahawa tiada lagi sebarang peningg4lan dari jas4d atau barangan kegunaan Nabi yang boleh dis4bitkan kewujudannya dengan bukti yang s4hih.

Sebaliknya perbuatan mengad4kan logo, replika, lambang, atau seumpamanya yang dikatakan menyerupai barangan atau kes4n peningg4lan Nabi lalu mengambil keberkatan daripadanya adalah perkara yang diad4kan dalam agama yang dil4rang.

Jika h4l ini dibi4rkan maka berbagai-bagai replika, rajah, ilustrasi dan t4ngkal akan muncul seperti replika Kaabah, capal, unta, tapak kaki dan seumpamanya dengan tuju4n meng4mbil berk4t.

Ini akan membuka ruang untuk manusia membina berh4la atas al4san mengambil keberk4tan.

Manakala sekadar meng4dakan logo yang tidak berc4nggah dengan syari4t Islam tanpa tuju4n tabarruk seperti lambang bulan, bintang, bulan sabit, Kaabah,

pokok kurma, pedang dan seumpamanya adalah dibolehkan.” Kesimpulannya, sekiranya seseor4ng itu memakai logo capal dengan sekadar niat menyukai design tersebut, ataupun memang topi itu sahaja yang dia ada, hal ini adalah dibolehk4n.

Tetapi sekiranya dia memakai dengan kepercayaan bahawa dia mendapat keberk4tan ataupun Allah akan lebih menj4ga dan mendengar doanya, perkara ini adalah dil4rang. Hal ini seumpama kita memakai t4ngkal untuk menjaga diri daripada musib4h.

Pendekatan

Penulis tidak pernah mempunyai mas4lah dengan mana-mana logo atau design yang mend4kwa pemakainya boleh mendekatkan diri kepada Allah dan rasulnya.

Tetapi yang diteg4skan disini adalah kepercayaan tertentu ke atas bar4ngan terb4bit. Inikan pula sebuah logo yang sudah tentu jauh sekali daripada apa sahaja kel4bihan yang mereka d4kwa.

Memetik kata Dato’ Dr Abdul Basit Abdul Rahman, seorang ulama terkemuka di Malaysia, ketika mengul4s isi ini beli4u mengatakan: “Kita boleh bertab4rruk dengan pelbagai ilmu dan aj4ran baginda. Dari segi sunnah,

ad4b, akhlak, adat-adat, kesemuanya tersimpan rapi dalam kit4b-kitab h4dis, jadi mengapa kita perlu cari gambar-gambar selipar untuk mengat4kan dia cinta kepada nabi?

Cinta nabi bukan dengan gambar selipar, tetapi dengan mengikut apa yang telah di4jar oleh baginda nabi yang mulia sahaja.”

Sebagai kesimpulan, penulis ingin meng4jak para pembaca untuk lebih mengutamakan pemakaian sunnah. Pakaian sunnah iaitu pakaian yang bersesuaian mengikut iklim dan ke4daan di sesuatu tempat. Sebagai contoh,

kopiah adalah sinonim dengan ad4t masyarakat kita apabila bersolat di masjid. Itu adalah sunnah. Namun tidaklah menjadikan kopiah capal lebih mulia ataupun pem4kainya mendapat pahala extra berb4nding kopiah yang lain.

Apa-apa sahaja pakaian yang menutup aur4t dan tidak dip4ndang p3lik oleh orang yang melihat adalah sunnah.

Sumber: akumuslim