Tak serik buat rawatan IVF ‘Datin Aida’ Redho belum dapat zuriat “Sakitnya usah dicakap”


TAK SER1K BUAT RAWATAN IVF BERKALI-KALI DATIN AIDA YUSOF REDA BELUM DAPAT ZUR1AT . ” SAK1TNYA USAH DICAKAP “

Selama ini, beliau ‘menutvp’ kemas rahs1a hati. Sepanjang melayari alam perkahw1nan, tak pernah sekali pun Datin Aida Yusof menjaja kis4h per1badi.

Apatah lagi meraih simp4ti khalayak meskipun memegang status isteri kepada akt0r popular, Dato’ Adi Putra.

Di sebalik kegembiraan Datin Aida dan Dato’ Adi Putra melalui fasa hidup bahagia sebagai suami isteri, rupa-rupanya tersimpan sebuah kisah yang cukup mengusik em0si dan tak pernah diberitahunya kepada mana-mana p1hak.

Dalam temubual bersama wanita berjiwa k3ntal ini ketika sesi fotografi bersama Nona Mei 2018 iaitu kira-kira empat tahun lalu, Datin Aida terbuka berk0ngsi sisi per1badi.

“Kami dah berkahw1n selama 14 tahun dan tak ada anak lagi. Tapi, jujurnya saya dah pernah buat IVF sebanyak 4 kali. Tiga kali meng4ndung kembar dan terakh1r, tr1plet. InshaAllah, akan cuba lagi seb4b saya ada endometri0sis dan dah buat pembed4han.

Berbulan jugalah saya ditahan di h0spital. Alhamdulillah, sekarang tengah tunggu pr0ses untuk sembuh,” dedhnya yang mengaku hanya sempat merasai nikmat ham1l tiga bulan.

Mengulas perjalanan Datin Aida untuk ham1l menerusi kaedah in-vitr0 fertiliz4tion atau IVF, sambil tersenyum beliau menyusun bicara. “Saya tak rasa IVF tu memb3bankan walaupun terp4ksa ambil injecti0n setiap hari di kiri kanan perut.

Sak1tnya usah cakaplah. Pun begitu saya tetap tak putus asa seb4b saya suka dengan kanak-kanak.

Dapat se0rang pun cukuplah. Selama 4 kali buat IVF ni suami memang banyak beri semangat. Selagi belum diberikan rezeki, selagi tu kami akan terus mencuba.”

Mengambil semangat dan kekuatan Datuk Seri Siti Nurhaliza yang menimang cahaya mata selepas 11 tahun berkahw1n, Penga’rah Urusan syarikat pembinaan Mahligai Perkasa Sdn Bhd,

ini nyata mahu mengikut j3jak langkah penyanyi ters0hor negara tersebut menjalani rawatan IVF demi menimang zur1at sendiri.

“Datuk Seri Siti se0rang yang sangat-sangat kuat dan k3ntal. Dia berusaha selama 11 tahun untuk dapatkan anak. Sebagai isteri, saya pun teringin ada anak sendiri tapi rezeki belum berp1hak kepada saya lagi.

Saya percaya kalau ditakd1rkan tak ada anak, saya tahu itu bukan h4k saya. Kena percaya Qada dan Qadar. Allah kata je ‘Kun fa ya kun’ maka waktu itu ada rezeki kita. Mungkin kita tak diberi kelebihan ‘di situ’, tapi Dia beri kita rezeki lain.

Alhamdulillah, saya jenis yang reda. Saya tak mahu meletakkan sy4rat yang saya perlu ada anak. Kalau rezeki anak tak berp1hak dengan saya, saya dah pun ada dua orang anak angk4t iaitu Az Zahra dan Zara Adelia.

Waktu mereka kecil lagi saya dah svsukan kedua-duanya. Zahra dan Adelia masing-masing berusia 7 tahun cuma beza sebulan je.

Zahra yang sulung, normal seperti kanak-kanak lain cuma Adelia ni sebenarnya anak 0KU. Dia anak ist1mewa, kami dapat tahu keist1mewaan,

Adelia masa masih bay1 apabila dia tak tunjukkan sebarang re4ksi terk3jut dan seumpamanya,” luah Datin Aida yang merupakan anak sulung daripada 11 adik-beradik.

“Seperti yang saya katakan awal tadi, semua wanita pun mesti nak anak. Tapi b1arlah kita reda dulu dengan ketentuan Allah. Perlu ada keredaan dalam diri walaupun telah cuba buat yang terbaik ke arah itu.

Moga-moga kita semua akan diberikan zur1at soleh dan solehah.”

Sumber Dan Rujukan