Air Mata Mengalir Kali Pertama Jejak Tanah Suci, Louisa Chong Kongsi Pengalaman Sebagai Saudara Baru. “Allah memang nak jadikan saya tetamu Allah”


Allah boleh memilih siapa sahaja untuk menerima hidayahNya. Amatlah beruntung jika kita dipilih dan salah seorang yang menerima hidayah dari Allah adalah pelakon dan pelawak, Lousia atau nama Islamnya Lousia Alissa Chong Abdullah.

Selebriti berusia 64 tahun ini sebenarnya sudah lama memeIuk Islam dan tervja berk0ngsi pengalamannya menunaikan ibadah umrah di Tanah Suci dalam sebuah video y0utube. Dalam perk0ngsiannya itu, Lousia yang terkenal dengan watak komedi ini begitu seb4k memikirkan keadaan suaminya Hamid Samad yang mengh1dap ang1n ahm4r dan mengaIami tiga str0k sehinggakan suaminya k0ma beberapa tahun lalu.

Louisa Chong sudah lama memeIuk agama Islam

Menurutnya perk0ngsian ini bukan untuk meminta simpati orang ramai tetapi bagi membuktikan bahawa dia mampu berdepan dvgaan tersebut walaupun bergeIar saudara baru. Ternyata dia diberi kekuatan untuk menjaga suami tersayang hingga kini boleh berjalan secara perlahan-lahan. Dia juga turut bersyukur kerana diberi peluang bersama-sama suaminya menunaikan umrah biarpun pelbagai dvgaan datang men1mpa keluarganya.

Sebagai saudara baru, Lousia menerima uj1an dari Allah tetapi dalam masa sama tidak sesekali berpvtus asa. Malah dia juga tidak mahu meminta s1mpati orang ramai sebaliknya mahu buktikan mampu berdepan cabaran tersebut meskipun baru bergelar mualaf.

Menurutunya juga kehidupan di dunia ini penuh dvgaan uj1an. Walaupun per1t dan pahit untuk menghadapinya tetapi perlu faham konsep ‘uj1an’ itu dan mematangkan diri kita untuk tidak berputvs asa dan terus berjvang.

Uj1an yang datang mematangkan dirinya sebagai saudara baru.

“Saya tidak pernah putvs asa,” demikian kata Louisa Alissa Chong Abdullah, dipetik melalui video Y0utube JayIbrahim Al Islam. Suami saya mengh1dap tiga str0k dan ia sangat ser1us sehingga mvntah d4rah dan akhirnya k0ma.

“Ketika dia k0ma, saya tak tahu nak buat apa. Kalau saya cerita, nanti orang kata saya minta smpati, yalah sebagai seorang yang bergelar selebriti, kan. Saya tak ada niat sebegitu untuk minta s1mpati.

“Jadi, sekiranya ada di antara kalian yang salah seorang ahli keluarga mengalami peny4kit ser1us seperti ini, boleh belajar dari pengalaman saya.

“Saya tak kata saya seorang yang alim, tapi saya percaya sebagai seorang muaalaf, saya tak pernah putvs asa dan ketika itu saya reda jika Allah nak tarik ny4wa suami saya.

“Syukur Alahamdulillah selama ini Allah jaga suami saya. Sehingga kini, suami saya sudah boleh berjalan dan saya boleh jejak kaki ke Tanah Suci. Alhamdulillah.

“Walaupun dalam keadaan berkerusi r0da, tapi suami saya tetap berusaha untuk berjalan dengan satu kak1 yang tar1k satu kak1.

“Apa jua cab4ran dan r1ntangan yang kita lalui dalam kehidupan, kita mesti ingat kepercayaan pada Allah dan saya tidak pernah berputvs asa, saya terima dengan reda uj1an dari Allah. Sebab Allah amat sayang pada hambaNya sebab itu Dia beri dvgaan dan cabran pada kita.

Perk0ngsian di laman Y0utube ini juga mendapat reaksi berbeza-beza dari netizen. Lousia Chong yang memang mempunyai peminatnya tersendiri dan ramai terkejvt kerana baru mendapat tahu pelakon ini sebenarnya sudah lama masuk Islam. Masing-masing mendoakan agar dia terus istiqamah dan mendapat balasan baik di akh1rat nanti.

Sumber: https://www.viralmy.me, youtube